29 december 2012

Mary Chapin Carpenter - Ashes & Roses

Op de laatste zaterdag van 2012 sta ik voor de afwisseling eens niet stil bij een onbekende rootsmuzikant maar bij een hele bekende. Mary Chapin Carpenter draait al mee sinds de tweede helft van de jaren 80 en heeft inmiddels een klein dozijn platen op haar naam staan. Het zijn platen die vrijwel allemaal goed waren voor bijzonder positieve recensies en Mary Chapin Carpenter een flinke groep trouwe fans hebben opgeleverd. Op een of andere manier wil het tussen Mary Chapin Carpenter en mij echter niet zo lukken. Ik heb alleen Time* Sex* Love* uit 2001 en een verzamelaar uit 2003 in de kast staan en het is heel lang geleden dat ze daar zijn uitgekomen. Dat haar nieuwe plaat, Ashes And Roses, tot dusver aan mijn aandacht is ontsnapt is dus niet zo vreemd, maar na lang aandringen van enkele lezers van deze BLOG heb ik de plaat toch maar eens een kans gegeven. Na beluistering van Ashes And Roses begrijp ik eigenlijk niet waarom ik zo weinig heb met de muziek van de singer-songwriter uit Princeton, New Jersey. Mary Chapin Carpenter maakt op Ashes And Roses mooi verzorgde singer-songwriter muziek met vooral invloeden uit de folk. Ashes And Roses heeft een mooi, stemmig, akoestisch geluid dat voor een belangrijk deel bestaat uit akoestische gitaar en piano. Het is een geluid dat zich niet heel erg opdringt en de mooie stem van Mary Chapin Carpenter alle ruimte geeft. Mary Chapin Carpenter is de 50 inmiddels ruim gepasseerd en dat hoor je in haar ietwat doorleefd klinkende stem. Het is een stem die op Ashes & Roses mooie en indringende verhalen verteld die vrijwel zonder uitzondering persoonlijk van aard zijn. Ashes & Roses is een plaat die eenvoudig overtuigt met sfeervolle klanken, mooie vocalen en sterke songs, maar het is ook een plaat die veel meer te bieden heeft dan je op het eerste gehoor zult vermoeden. Op het eerste gehoor klinkt het allemaal wat gewoontjes of in ieder geval net wat te ingetogen naar mijn smaak, maar dat is een valkuil waar ik bij Mary Chapin Carpenter al vaker ben ingetrapt. Wanneer je wat tijd investeert in deze plaat, merk je dat de meeste songs op de plaat aan kracht winnen wanneer je ze vaker hebt gehoord, waardoor de muziek van Mary Chapin Carpenter steeds meer met je doet. Ik raak langzaam maar zeker steeds meer onder de indruk van Ashes & Roses en begin ook langzaam maar zeker de rest van Mary Chapin Carpenter’s fraaie oeuvre te ontdekken. Mary Chapin is de afgelopen decennia niet alleen door mij ondergewaardeerd, maar wordt door de meeste Nederlandse liefhebbers van singer-songwriter muziek niet op de juiste waarde geschat. Het is de hoogste tijd dat daar verandering in komt. Ashes & Roses is het perfecte startpunt om deze verandering te realiseren. Erwin Zijleman









Beluister in Spotify